SHAKEPLUS, DE MAALTIJDSHAKE
OP NATUURLIJKE BASIS

Meer info of bestellen? Klik hier

Zwemmen is bijzonder effectief

0

We hebben allemaal wel eens gehoord dat zwemmen een van de beste sporten is, omdat je al je spieren gebruikt. Daarnaast is het heerlijk verfrissend en uitstekend voor je conditie en beter herstel. Je kunt dus prima gaan zwemmen als je de vorige dag hard getraind hebt of je wilt graag vet verbranden. Door te zwemmen verwijder je melkzuur uit je spieren en help je je spiervezels herstellen.

De voordelen van zwemmen

Zwemmen zorgt dus voor de afvoer van melkzuur, helpt bij het verbranden van vet, helpt bij het herstel van spiervezels en zorgt dat je je energieker voelt. Daarnaast zorgt de lage weerstand van het water dat je je lichaam in alle richtingen rekt en strekt en door de druk van het water blijft je hartslag lager dan als je je op land zou inspannen.

Tips om goed te zwemmen

De meeste mensen kunnen zwemmen, maar veel mensen kunnen dat niet 100 meter achter elkaar op gemiddeld tempo zonder te stoppen. Zelfs mensen met een goede conditie hebben het lastig en dat komt door gebrekkige techniek. Om het langer vol te kunnen houden en meer uit je zwemsessie te halen is het verstandig om na te gaan of je onderstaande punten in orde zijn:

Haal goed adem

Als je zwemt met je gezicht in het water moet je af en toe je hoofd boven water draaien om adem te halen. Het is belangrijk om daar een goed ritme in te krijgen. Houd je adem niet te lang in, maar adem uit met je gezicht onder water en neem dan een teug lucht als je je hoofd boven water draait. Zo voorkom je dat je hoofd te lang boven water moet zijn om je slag goed af te maken. Dit kan even wennen zijn.

Maak je slagen af

Als je bijvoorbeeld de borstcrawl neemt, zorg dan dat je je iets op je zij draait en je arm goed strekt alsof je het wat een stukje voor je probeert te pakken en trek het dan krachtig naar je toe. Draai je heupen weer om de volgende slag te maken. Wild met je armen door het water zwaaien is niet vol te houden.

Gebruik je benen goed

Zwemmen doe je ook met je benen. Deze sterke spieren moet je optimaal zien te benutten door met een licht gebogen knie flinke trappen te maken en je benen niet maar een beetje achter je aan te laten drijven.

Als je zorgt dat je techniek beter is zul je merken dat je veel makkelijker door het water schiet en het langer kunt volhouden. Na een sessie zul je heerlijk fris en fit voelen en bij regelmatig flink zwemmen zul je fit en slank worden. Natuurlijk kan iedereen op zijn of haar eigen tempo beginnen en het langzaam uitbouwen.

Delen:

Plaats een reactie