SHAKEPLUS, DE MAALTIJDSHAKE
OP NATUURLIJKE BASIS

Meer info of bestellen? Klik hier

Waarom is suiker slecht voor je?

0

Suiker. We kennen allemaal de witte suikerklontjes. Suiker zit echter in veel meer producten dan je zou verwachten. We weten ook allemaal dat teveel suiker slecht is voor je gezondheid. Maar hoeveel hebben we er dan van nodig? Hebben we eigenlijk wel suiker nodig? Op deze vragen gaan we je een antwoord geven, zodat je zelf kunt zorgen dat je niet teveel suikers binnen krijgt.

Waarom is suiker slecht voor je?

Suiker bevat veel calorieën, maar geeft je geen vol gevoel. Je eet er dus makkelijk veel van. Daarnaast is suiker erg verslavend. Producten met suiker eten zorgt er voor dat je trek krijgt in meer suiker. Daarom is het bijvoorbeeld zo moeilijk om 2 dropjes of snoepjes te nemen en niet meteen de hele zak leeg te eten.

De meeste mensen krijgen teveel suiker binnen, vaak zonder het te weten. De Wereld Gezondheids Organisatie (WHO) geeft als richtlijn om niet meer dan 10% van je dagelijks calorieën uit suiker te halen. Dat komt voor een gemiddelde vrouw op 50 gram en voor een gemiddelde man op 60 gram per dag.

Nou klinkt dat als best veel, maar wist je dat er in een glas melk al 10 gram suiker zit? En een glas frisdrank of vruchtensap zo 25 gram suiker kan bevatten? Wist je dat er in ketchup 22% suiker zit? Dat geldt voor heel veel producten en voor dat je het weet heb je ongemerkt veel meer suiker binnen dan aangeraden.

Andere producten met zogenaamde “verborgen suikers” zijn: brood, chips, ontbijtgranen, ontbijtkoek, vruchtenyoghurt, blikgroenten, sauzen en vruchtensappen. Kijk dus goed op het etiket voordat je iets koopt.

Suiker en overgewicht

De link tussen suiker en overgewicht is ook duidelijk. In veel producten zit suiker, je eet er makkelijk teveel van en het bevat veel calorieën. Dergelijke producten bevatten ook weinig voedingsstoffen. Het is wel belangrijk om te weten dat je alleen aankomt als je meer calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt. Door te kiezen voor producten zonder of met minder suiker zul je eerder een voldaan gevoel hebben, minder calorieën binnenkrijgen en makkelijker op gewicht blijven.

Sta er dus eens bij stil hoeveel suiker je binnenkrijgt en maak verstandige keuzes. Een kijkje op het etiket brengt meestal uitkomst. Hopelijk ga jij hierdoor ook minder suikers eten en ga je je beter voelen.

Delen:

Plaats een reactie