SHAKEPLUS, DE MAALTIJDSHAKE
OP NATUURLIJKE BASIS

Meer info of bestellen? Klik hier

Voedingsmiddelen voor gezonde stoelgang

0

Wat we eten en drinken kan van grote invloed zijn op hoe we ons voelen en hoe we eruit zien. Daarnaast heeft voeding invloed op de werking van je lichaam, zoals de spijsvertering en de stoelgang. Sommige mensen ervaren regelmatig een opgeblazen gevoel en dat komt doordat de spijsvertering en stoelgang niet soepel verlopen. Maar gelukkig zijn er voedingsmiddelen die je kunnen helpen aan een gezonde stoelgang.

Voedingsmiddelen voor gezonde stoelgang

Voor een goede stoelgang is het belangrijk dat je voldoende vezels binnenkrijgt. Vezels reinigen de darmen en geven je een vol gevoel, waardoor je minder snel teveel eet. Maar in welke voedingsmiddelen vinden we dan veel vezels?

Bessen

Frambozen en bramen bevatten veel vezels en zijn natuurlijk erg lekker. Neem er niet teveel van, fruit bevat suikers. Doe bijvoorbeeld een handje van deze bessen door een smoothie of bakje Griekse yoghurt voor een heerlijk tussendoortje.

Appels en peren

Net als bij de meeste fruitsoorten bevat de schil de meeste vezels, appels zitten vol vezels die je bloedsuikerspiegel helpen reguleren waardoor je een langdurig vol gevoel hebt. In Nederland hebben we heerlijke appels en peren, neem ze eens wat vaker mee. Let op, eet niet meer dan 1-2 stuks fruit per dag vanwege de suikers.

Artisjokken

De meeste groenten bevatten vezels, maar artisjokken spannen de kroon. Je kunt artisjokken gekookt eten of bijvoorbeeld in een salade verwerken. Deze groente helpt uitstekend voor een gezonde stoelgang.

Bloemkool en broccoli

Deze groenten zijn laag in calorieën en bevatten veel voedingsstoffen en vezels. Je kunt ze rauw eten om alle voedingsstoffen te bewaren of even (kort) koken. Natuurlijk ook zeer geschikt om in roerbakgerechten te verwerken.

Bonen en peulvruchten

Witte bonen, bruine bonen, sperziebonen, peultjes, erwten en linzen. Erg voedzaam en bomvol vezels, zet ze eens wat vaker op tafel.

Griekse yoghurt

Griekse yoghurt is heerlijk fris en zacht en bevat goede bacteriën die je helpen bij de spijsvertering. Je kunt er wat vers fruit aan toevoegen en bijvoorbeeld een schepje havermout. Prima tussendoortje of ontbijt vol vezels.

De bovenstaande voedingsmiddelen zijn eenvoudig in je voedingspatroon in te passen en zorgen voor een goede spijsvertering en gezonde stoelgang. Zorg dus dat je ze regelmatig op het menu zet!

Delen:

Plaats een reactie