SHAKEPLUS, DE MAALTIJDSHAKE
OP NATUURLIJKE BASIS

Meer info of bestellen? Klik hier

Teveel koolhydraten heeft deze gevolgen

0

Als je graag wilt afslanken en je fit en energiek wilt voelen is het belangrijk om niet teveel koolhydraten als brood, pasta, rijst of koolhydraatrijke producten als frisdranken, koek en snoep te consumeren. Niet alle koolhydraten zijn hetzelfde. De soort koolhydraten die we vaak teveel binnenkrijgen zijn bewerkte producten waar vaak ook nog suiker aan is toegevoegd. Teveel bewerkte koolhydraten en suiker eten kan leiden tot nare symptomen.

Teveel koolhydraten heeft deze gevolgen

1. Je lichaam gaat vocht vasthouden

Koolhydraten binden zich met water in je lichaam. Voor iedere gram koolhydraten hou je 3 gram water vast. Als je dus een flinke koolhydraatrijke maaltijd neemt, hou je veel water vast. Je oogt en voelt je dan opgeblazen.

2. Je buik kan gaan opzetten

Veel bronnen van koolhydraten zorgen voor gasvorming in de darmen. Bijvoorbeeld frisdranken. Dat kan zorgen dat je een opgezette buik krijgt. Dat ziet er niet fijn uit en voelt onprettig.

3. Je krijgt trek in zoetigheid

Suikerrijke koolhydraten als koek, snoep en chocolade zorgen dat je hersenen het hormoon dopamine gaan aanmaken. Dopamine geeft je een fijn gevoel. Hoe meer suiker je eet, hoe fijner het gevoel, hoe meer je lichaam gaat vragen naar suikers. Dit wordt ook wel een suikerverslaving genoemd.

4. Je blijft honger houden

Bewerkte koolhydraten vullen niet zo goed als eiwitten, vezels en gezonde vetten. Daarom heb je vaak snel weer trek nadat je koolhydraten hebt gegeten. Op lange termijn kun je hierdoor een eetpatroon krijgen waarbij je teveel eet en dus aankomt.

5. Je voelt je vaak moe

Een van de best merkbare tekenen dat je teveel koolhydraten eet is je energieniveau. Je bloedsuikerspiegel stijgt heel snel en je hebt even veel energie, maar dan volgt al snel een flinke dip. Insuline brengt de glucose dan naar je cellen en je bent meteen weer moe. Dit zorgt voor vervelende dips in humeur, hongergevoel en energie.

6. Overgewicht

Op lange termijn kan teveel koolhydraten eten zorgen voor overgewicht en een slechtere algemene gezondheid. Het kan zelfs leiden tot hart- en vaatziekten te hoog cholesterol en diabetes. Dat willen we uiteraard voorkomen!

Je kunt dus veel gezondheidsvoordelen krijgen als je minder koolhydraten gaat eten. Laat ze gerust eens weg bij de avondmaaltijd en hou een maximum van 20% van je maaltijd aan. Bij Shakeplus helpen we je graag aan een gezond eetpatroon. Zo kun je in plaats van koolhydraten beter eiwitrijke producten nemen als kip, vis en mager vlees. Vul dit aan met veel verse groenten en je hebt een maaltijd die beter vult en niet de nadelen van de koolhydraten met zich meebrengt.

Delen:

Plaats een reactie