SHAKEPLUS, DE MAALTIJDSHAKE
OP NATUURLIJKE BASIS

Meer info of bestellen? Klik hier

Shakeplus, vezels en stoelgang

0

Ben jij onlangs ook gestart met de Shakeplus maaltijdshakes? Super! Shakeplus bevat veel belangrijke bouw- en voedingsstoffen zoals eiwitten, vezels, vitaminen, mineralen en gezonde vetten. Dit blog gaat vooral over de krachtige vezels in Shakeplus en de stoelgang.

Heb jij in de eerste dagen tot 2 weken gemerkt dat je stoelgang is veranderd? Gaat het lastig of moet je juist heel vaak naar het toilet? Merk je gerommel in je darmen? Heb je last van winderigheid? Dit kan heel vervelend zijn, maar is vaak een goed teken! De vezels zijn bezig om je darmen te reinigen! Ook de verandering in je eetpatroon kan van invloed zijn. Zet 1-2 weken door en in de meeste gevallen zul je merken dat het daarna veel beter gaat.

Wat gebeurt er als je te weinig vezels eet?

Wist je dat 90% van de mensen (veel) te weinig vezels eet? (Bron: Gezondheidsraad). En dat dat als gevolg kan hebben dat je darmen meerdere kilo’s aan fecaal afval (ontlasting) kunnen bevatten? De krachtige vezels in de shake gaan dat afval uit je darmen “borstelen”. Niet zo gek dus dat je in het begin wat gerommel of veranderde stoelgang kunt ervaren! Het is echter heel belangrijk dat je voldoende vezels (vrouwen minimaal 30 gram en mannen 40 gram per dag) eet zodat je darmen gereinigd worden en daarna ook schoon blijven. Je darmen kunnen dan beter hun werk doen en efficiënter de voedingsstoffen uit je voeding halen.

Het eten van voldoende vezels en daarmee schoonhouden van je darmen heeft veel voordelen. Naast de voordelen voor je darmen helpt het bij het behalen en behouden van een gezond gewicht en bij het verlagen van de kans op ziektes.
In dit artikel van het voedingscentrum kun je meer lezen over het belang van vezels.

Deze informatie van de maag lever darm stichting laat ook zien dat de meeste mensen flink te weinig vezels binnen krijgen en waarom vezels (en water drinken) zo belangrijk zijn voor een gezond lichaam.

Meer vezels eten doe je zo

Wist je dat een Shakeplus maaltijdshake dik 5 gram vezels bevat? Ook de eiwitrepen (8,8 gram vezels), tomatensoep (6,4 gram vezels) en knabbelmix (4 gram vezels) bevatten veel vezels. Ter vergelijking, 1 bruine boterham bevat 2 gram vezels. Met een Shakeplus maaltijdshake en 1-2 tussendoortjes van Shakeplus ben je al een eind op weg naar voldoende vezels. En daarnaast is Shakeplus een makkelijke manier om nog veel meer belangrijke bouw- en voedingsstoffen binnen te krijgen.

Shakeplus maaltijdshake

Voorbeelddag met Shakeplus en aantal vezels

Als je het Shakeplus programma voor afvallen volgt krijg je flink wat vezels binnen. We zullen een voorbeeld geven van een dag met Shakeplus en hoeveel vezels je daarmee binnen krijgt.

  • Ontbijt: Shakeplus maaltijdshake (5,5 gram vezels)
  • Tussendoortje: Shakeplus eiwitreep (8,8 gram vezels)
  • Lunch: Shakeplus maaltijdshake (5,5 gram vezels)
  • Tussendoortje: Shakeplus tomatensoep (6,4 gram vezels)
  • Lichte avondmaaltijd volgens richtlijnen (5-10 gram vezels)

In deze voorbeelddag krijg je dan tussen de 31,2 en 36,2 gram vezels binnen. Zoals we hebben gelezen wordt 30 gram per dag voor vrouwen en 40 gram voor mannen aangeraden. Met dit schema krijg je dus een prima hoeveelheid binnen.

Om je te helpen je avondmaaltijd ook voldoende vezels te laten bevatten raden we aan om deze vezelrijke voeding wat vaker op het menu te zetten. Zo bevat 200 gram broccoli bijvoorbeeld al 5,2 gram vezels.

Manieren om meer vezels binnen te krijgen zijn:

  • Eet meer verse groenten en fruit
  • Vervang witbrood, witte pasta en rijst door de volkorenvariant
  • Peulvruchten zoals bruine bonen, linzen en kikkererwten bevatten veel vezels
  • Eet af en toe een handje noten als tussendoortje
  • Neem dagelijks 1 of 2 Shakeplus maaltijdshakes
  • Neem dagelijks 1 of 2 tussendoortjes van Shakeplus

Hier vind je groenten die weinig calorieën bevatten, maar wel veel vezels.

Vezelrijk voedsel

Door bovenstaande tips toe te passen zul je een goede hoeveelheid vezels binnenkrijgen. Dit in combinatie met minimaal 2 liter water per dag zal er voor zorgen dat je darmen goed gereinigd worden en schoon blijven. Als je alle voordelen zo op een rijtje ziet, is dat weekje dat de extra inname van vezels voor wat ongemak zorgt eigenlijk te verwaarlozen. Je darmen zullen je dankbaar zijn als je even doorzet!

In geval van hele heftige reacties raad ik aan om het aantal vezels rustig op te bouwen. Zoals je hebt gelezen, heb je waarschijnlijk kilo’s afval in je darmen opgebouwd na vele jaren te weinig vezels eten, neem rustig de tijd om je darmen te reinigen.

Bij Shakeplus staan we klaar om je te helpen om je eetpatroon aan te passen. We bieden gratis coaching waarmee je ook op lange termijn mooie resultaten zult krijgen. Dus als jij graag gezonder wilt eten en leven, maar niet goed weet waar je moet beginnen, vraag ons gerust om hulp!

De soorten vezels in Shakeplus

Shakeplus bevat verschillende soorten vezels, namelijk Konjac gum en inuline.

Konjac gum: Konjac gum of glucomannan is een voedingsvezel afkomstig van de wortel van de Konjacplant. Deze vezels ondersteunen onder andere een gezonde stoelgang.

Cichorei: Het vezel cichorei, ofwel inuline is een prebiotische vezel en stimuleert de aanmaak van gezonde darmbacteriën. Dat is zeer bevorderlijk voor je darmen, maar kan in het begin zorgen voor winderigheid en een veranderde stoelgang. Drink minimaal 2 liter water per dag, dan zal het snel beter gaan.

In geval van klachten als winderigheid, waterige of harde ontlasting raden we aan om minimaal 2 liter water te drinken en vezelrijk te eten. Lekker veel verse groenten eten en neem gerust wat rauwkost tussendoor.

Je zou ook nog wat lijnzaad in een vijzel kunnen breken en toevoegen aan je shake (1 theelepel). Gebroken lijnzaad is beter verteerbaar en beter voor de stoelgang. Maar als je lijnzaad koopt, doe dit dan wel in de hele vorm en niet de gebroken vorm.

Zo los je problemen met de stoelgang op

Heel belangrijk om minimaal 2 liter water te drinken, wat het probleem ook is. De darmen hebben dat water hard nodig om goed te kunnen functioneren.

Winderigheid: Winden laten is heel normaal, iedereen doet het gemiddeld zo’n 10 keer per dag en vaak merk je er niks of weinig van. Als je veel vaker winden moet laten, die wel opvallen kan dit verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld door te snel eten, hierdoor krijg je extra lucht binnen, een verandering in eetpatroon, bepaalde voedingsmiddelen, sommige medicatie of een aandoening.

Als je het Shakeplus programma gaat volgen, krijg je waarschijnlijk meer melk, eiwitten en vezels binnen dan eerst. Dit kan als gevolg hebben dat je darmen, meestal tijdelijk, actiever zijn en meer gas produceren waardoor je vaker een wind laat.

Mocht dit bij jou het geval zijn en langer dan 1-2 weken aanhouden, probeer de shakes dan eens klaar te maken met bijvoorbeeld sojamelk, amandelmelk of kokosmelk. Natuurlijk kun je ook altijd bij je Shakeplus coach terecht om je hierin te adviseren.

Waterige ontlasting: Waterige ontlasting kan komen door een verandering in eetpatroon, stress, intollerantie of een aandoening. Dit gaat meestal binnen een week over, zorg dat je extra water drinkt om uitdroging te voorkomen. Een kop thee of kruidenbouillon is ook prima.

Harde ontlasting: Verstopt zijn en harde ontlasting is erg vervelend en kan zelfs pijnlijk zijn. De oorzaak is meestal een tekort aan vezels, water en beweging. Zo los je het op: drink meer water (minimaal 2 liter per dag) en eet meer vezels. Ook voldoende beweging helpt bij een betere, soepele stoelgang.

Vaak naar het toilet: In het geval van waterige ontlasting zul je vaker naar het toilet moeten, volg in dat geval de tips op die we daar noemen.

Voor al deze klachten geldt dat ze af en toe voorkomen, meestal in 1 of 2 weken over zijn en veroorzaakt kunnen worden door een verandering in je eetpatroon. Geef je darmen rustig de tijd om goed gereinigd te worden en te wennen aan een nieuw eetpatroon.

Mochten de klachten heel heftig zijn en/of langer aanhouden dan 2 weken, vraag dan altijd advies bij je coach. Heel veel succes!

Delen:

Plaats een reactie