SHAKEPLUS, DE MAALTIJDSHAKE
OP NATUURLIJKE BASIS

Meer info of bestellen? Klik hier

Koken of stomen, wat is beter?

0

In een maatschappij waar alles steeds gezonder moet, zijn we er heel erg actief mee bezig. We kijken bijvoorbeeld goed naar wat er in bepaalde producten zit, we proberen suikers te mijden en kopen het liefst biologisch. Maar gezond eten gaat niet alleen om de producten die je gebruikt bij het eten. Het is ook de manier waarop je deze producten kookt. Denk bijvoorbeeld maar eens aan een airfryer. Die is grotendeels in het leven geroepen omdat mensen van die vette frituur af wilden. Een airfryer gebruikt geen vet en is dus al een stuk gezonder dan de frituur. Maar er zijn nog meer manieren waarop je het bereiden van eten gezonder kan maken. Wat dacht je bijvoorbeeld van stomen? Tot nu toe zijn de meeste van ons gewend om onze groente te koken in water, maar stomen wordt steeds populairder. Dit is niet zonder reden, het is namelijk heel gezond. Het is een bereidingswijze die uit Azië is komen overwaaien.

Wat is het verschil tussen koken en stomen?

Het grootste gedeelte van de mensen kookt hun eten. Dit houdt in dat ze een pan vullen met water en de groente in het water laten koken. Dit is de makkelijkste manier en kost het minste tijd, daarom is deze methode ook het meest populair. Wanneer je eten stoomt leg je de groente niet in het water, maar juist erboven. De stoom die van het kokend water af is wat gebruikt wordt om te stomen.

Wat zijn de voordelen van koken?

Er zijn vele soorten groenten die je gewoon rauw kunt eten. De uitzonderingen op de regel zijn bijvoorbeeld aardappelen, asperges of peulvruchten. Dus waarom zou je dan überhaupt je groente koken? Het heeft alles te maken met ons eigen verteringssysteem. Groenten bevatten voedingsstoffen die ons lichaam nodig heeft om gezond te blijven. Groenten bevatten ook enzymen welke afgebroken worden in ons lichaam. Helaas kunnen we sommige enzymen niet goed afbreken als het niet gekookt is, waardoor we niet alle voedingsstoffen optimaal kunnen benutten. Als we de groenten in kokend water koken, dan kunnen we de enzymen die we bij rauw groente niet kunnen verteren, ineens wel goed verteerd. Op die manier krijg je alle voedingsstoffen binnen die je hoort te krijgen van de groente.

Wat zijn de voordelen van stomen?

Het is niet voor niets dat de Chinezen al meer dan 3000 jaar hun eten stomen. Het brengt namelijk veel voordelen met zich mee. Bij stomen maak je gebruik van de warme lucht die opstijgt en de druk die opgebouwd wordt. Het grootste voordeel van stomen is dat je niet alle gezonde voedingsstoffen kwijtraakt. Als je kookt, dan lekken heel veel van de gezonde voedingsstoffen in het water waardoor je dus eigenlijk jezelf voor de gek houdt met gezond eten. Bij stomen gebeurt dit niet. Het verschil tussen koken stomen is qua voedingsstoffen dus vrij groot.

Als we broccoli als voorbeeld nemen dan hebben we een paar onderzoeken die deze stelling ondersteunen. Zo is het bewezen dat er veel meer gezonde voedingsstoffen zoals vitamine C, chlorofyl, en glucosinolaten overblijven als er gestoomd wordt in plaats van gekookt. De smaak van het gestoomd voedsel blijft ook beter en natuurlijker. Veel smaak gaat verloren bij koken, je proeft pas echt de originele smaak van de groente als je het stoomt. Bovendien blijft de textuur ook beter. Je groente wordt niet meer slap en nat maar wordt zoals hij bedoeld is.

Zijn er ook nog nadelen aan stomen?

Of er nadelen zijn ligt er een beetje aan of je een fanatieke kok bent die van kruiden houdt. Als je groente in water kookt dan kun je er nog smaak aan toevoegen door kruid of bouillon. Helaas is dit bij stomen niet mogelijk. Natuurlijk kun je er wel achteraf nog kruiden of bouillon overheen gooien, maar dan blijft deze smaak aan de buitenkant hangen. De toegevoegde smaak wordt dan niet opgenomen door het voedsel.

Wat is dan gezonder? Koken of stomen?

Dat ligt een beetje aan de situatie. In de algemene zin is stomen altijd gezonder door het aantal voedingsstoffen wat je behoudt. Toch kan het in enkele gevallen beter zijn om te koken. Als je bijvoorbeeld last hebt van nierstenen, dan is het slimmer om groente te koken. Bij nierstenen wil je juist dat het grootste gedeelte van de oxalaten verloren gaan. Als je groente kookt dan verlies je maar liefst 78% in plaats van de 53% die je verliest bij stomen. Voor iemand die last heeft van nierstenen is koken dus weer aan te raden.

Moet ik een speciale pan hebben om te kunnen stomen?

In principe ben je niet verplicht om een speciale pan te hebben om te kunnen stomen. Je kan al stomen met een normale pan en een vergiet. Mocht je het een keertje willen proberen dan raden we je aan om hiermee te beginnen. Je kunt ook in de oven stomen. Let dan wel op dat je écht alles apart moet verpakken in aluminiumfolie. Er zijn ook speciale stoommandjes te koop van bijvoorbeeld bamboe of roestvrij staal. Deze kun je voor een klein prijsje halen bij een winkel zoals de Blokker.

Ben je er zeker van dat je vaker wilt gaan stomen, dan kun je eens gaan kijken naar een echte stoompan. Dit is een ruime pan waar veel in past en die speciaal gemaakt is om te stomen. Voor de echte fanatiekelingen zijn er nu ook speciale stoomovens op de markt. Deze stoomovens zijn er in allerlei verschillende soorten en maten. Waar je wel vanuit kunt gaan is dat een stoomoven meer dan genoeg ruimte heeft. Een stoomoven heeft ook als voordeel dat je er ook borden in kunt voorverwarmen. Natuurlijk is dit wel een heel prijzig apparaat, vandaar dat deze meer geschikt is voor de echte fanatiekelingen onder ons.

Delen:

Plaats een reactie