SHAKEPLUS, DE MAALTIJDSHAKE
OP NATUURLIJKE BASIS

Meer info of bestellen? Klik hier

Hierom neem je vitamine B

0

Wat doet vitamine B nou eigenlijk voor ons? Er zijn 8 verschillende soorten en ze hebben allemaal een specifieke functie. We laten je zien welke soorten er zijn, wat ze voor je doen en in welke voedingsmiddelen ze zitten.

Wat doet vitamine B voor je?

Vitamine B helpt om koolhydraten, vetten en proteïne om te zetten in energie. Ze helpen je immuunsysteem en zenuwstelsel op peil te houden en helpen bij je stofwisseling. Zeker als je een actieve levensstijl hebt en veel sport kan een tekort aan deze vitamines problemen opleveren.

Als je zweet, verlies je ook vitamine B, dus het is belangrijk om te zorgen dat je er genoeg van binnen krijgt. We zullen nu laten zien welke voedingsmiddelen de verschillende vitamines B bevatten.

B1 (Thiamine)

Deze vitamine genereert energie uit koolhydraten en zit in bonen en peulvruchten, sojabonen, tonijn, forel, volkoren granen en varkensvlees.

B2 (Riboflavine)

Riboflavine helpt je aan een stralende huid en goede ogen en genereert energie uit vetten en koolhydraten. Het zit in rundvlees, vette vissoorten, spinazie, champignons, kaas, lamsvlees en amandelen.

B3 (Niacine)

Niacine neemt je voor het grootste gedeelte op in de dunne darm en helpt je zenuwstelsel, huid en spijsverteringsstelsel in goede conditie te houden. Helpt bij je vetverbranding, levert energie en verlaagt je cholesterol. Je vindt het in rundvlees, pinda’s, kip en kalkoen, vis en avocado’s.

B5 (Panthoteenzuur)

Deze vitamine vind je in bijna alle voedingsmiddelen. Het produceert energie, ondersteunt de stofwisseling en creëert rode bloedcellen. Zonnebloempitten, zoete aardappels, avocado’s, kip en kalkoen, rundvlees en champignons zijn uitstekende bronnen.

B6 (Pyridoxine)

Assisteert je lichaam bij de opname van eiwitten en houdt je hersens gezond en scherp. Het helpt vet om te zetten in energie en zorgt voor een goede bloedtoevoer naar je huid en spieren. Eet varkensvlees, bananen, avocado’s, pruimen, spinazie, pistachenoten, rundvlees en kalkoen voor voldoende vitamine B6.

B7 (Biotine)

Helpt bij de verwerking van proteïne en vetten en houdt je bloedsuikerspiegel op niveau. De beste bronnen voor deze vitamine B zijn: eieren, wortels, zalm, amandelen, tomaten, zoete aardappels en uien.

B9 (Foliumzuur)

Foliumzuur werkt ontstekingsremmend en helpt je hart gezond houden. Het is ook erg belangrijk voor zwangere vrouwen, omdat het helpt bij de groei van gezonde nieuwe cellen. Je kunt de volgende producten eten om foliumzuur binnen te krijgen: broccoli, sinaasappels, sla, avocado’s, asperges en spinazie.

B12 (Cobalamine)

Deze vitamine speelt een belangrijke rol in het gezond houden van je hersenen en het zenuwstelsel. Daarnaast is het ook erg belangrijk bij de opbouw van spierweefsel. Je vindt B12 in vis, kaas, lever, rundvlees, soja, wei poeder, schaaldieren en eieren.

Nu heb je een idee hoe belangrijk vitamine B voor je is en wat het precies voor je doet. Het is natuurlijk niet makkelijk om iedere dag iets uit al deze groepen te eten. Gelukkig kun je het jezelf makkelijk maken door dagelijks een shakeplus maaltijdshake te nemen. Je krijgt dan veel vitamines en mineralen in een keer binnen. Ideaal!

Delen:

Plaats een reactie