SHAKEPLUS, DE MAALTIJDSHAKE
OP NATUURLIJKE BASIS

Meer info of bestellen? Klik hier

Het effect van stress op je gewicht

0

Stress is een vorm van spanning die in het lichaam optreedt als reactie op externe prikkels. Dit uit zich vaak in geestelijke maar ook lichamelijke klachten. Als je bezig bent met afslanken dan kan stress hier ook enorm veel invloed op hebben. Ik leg uit hoe dit zit.

Stress is eigenlijk een soort reactie die ervoor zorgt dat we een uitdaging of gevaar aan kunnen. Je lichaam maakt ineens kracht en energie aan dat ervoor zorgt dat jij kan vechten of vluchten. Dit is natuurlijk heel fijn als je daadwerkelijk in gevaar bent maar als je last hebt van langdurige stress kan dit behoorlijk vervelend zijn. Sterker nog: het is erg slecht voor je lichaam aangezien je lichaam continue op “spanning” staat.

Het effect van stress op je gewicht

Doordat je langdurige stress hebt kan dit een effect hebben op je gewicht. Je lichaam maakt hormonen aan die invloed hebben op onder andere je stofwisseling, hoeveel honger je hebt en hoe onrustig je bent. Hoe stress uitwerkt is verschillend per persoon, zo zijn er personen die aankomen door stress maar ook mensen die juist afvallen door stress.

Chronische stress zorgt voor een extra aanmaak van de stresshormonen cortisol en adrenaline. Adrenaline heeft effect op de schildklier waardoor je op langere termijn een hogere stofwisseling krijgt. Ook gebeurt het regelmatig dat mensen door stress niet goed kunnen eten doordat ze geen eetlust hebben, hierdoor vallen ze dus af.

Tegelijkertijd kan je dus ook aankomen door stress, dit gebeurt helaas in veel gevallen. Mensen krijgen door de stress vaak de neiging om meer en slechter te gaan eten. Een soort van “troost voedsel” waardoor ze hopen zichzelf weer beter te voelen. Of doordat ze denken “ik ben nu zielig dus mag ik nu dit lekkers wel eten.” Uiteraard een verkeerde gedachte maar helaas is dit niet altijd te sturen.

Meer buikvet

Het stresshormoon maakt suiker in het lichaam vrij en geeft dit aan je bloed. Als die suiker niet verbruikt wordt dan zal dit opgeslagen gaan worden als vet. In de meeste gevallen rondom de buik, waar we het vaak juist niet willen hebben. Heb je veel last van stress? Dan zou dit een reden kunnen zijn waarom jouw buikje maar niet weg wilt gaan. Bovendien is buikvet erg slecht voor je gezondheid en loop je daarmee een groter risico op diabetes en/of hart- en vaatziekten.

Het stresshormoon wordt ook geactiveerd door bepaalde soort voeding;
-Bewerkte voeding (wit brood, kant en klaar maaltijden, etc)
-Gefrituurd voedsel of junk food
-Suikerrijk eten

Heb je stress? Zorg er dan voor dat je de bovenstaande voedingsmiddelen zoveel mogelijk links laat liggen.

Tips tegen stress

Heb je te kampen met stress? Probeer dan 1 van de volgende tips:

– Heb je stress vanwege drukte etc? Zorg er dan voor dat je een goede planning maakt waarin je ook momenten voor jezelf inplant om te ontspannen. Een goede planning helpt je om meer structuur te krijgen waardoor je je hopelijk minder gestrest voelt.

– Zorg voor voldoende slaap. Zeker als je erg druk bent is het soms lastig om genoeg slaap te krijgen. Probeer toch iedere avond rond dezelfde tijd naar bed te gaan en minimaal 8 uur op een nacht te slapen.

– Maak het bespreekbaar. Heb je stress dan moet je dit bespreekbaar maken. Bespreek het bijvoorbeeld met je werkgever als het werkgerelateerd is of met vrienden of familie, zodat zij je wellicht kunnen helpen de stress te verminderen.

– Ga tussendoor wat leuke dingen doen. Een wandeling, een uurtje zwemmen, afspreken met vrienden; blijft dit vooral doen. Dit geeft ontspanning en zorgt ervoor dat je even je zinnen verzet.

– Probeer zoveel mogelijk slechte etenswaren te vermijden. Zoals ik al eerder schreef hebben bepaalde etenswaren een groot effect op het stresshormoon. Kies in plaats van slechtere producten voor gezonde producten. Heb je geen tijd om goed te koken? Vraag dan of je mogelijk bij familie of vrienden mee zou kunnen eten of kook alvast wat porties voor de vriezer op het moment dat je er wel tijd voor hebt.

De coaches van Shakeplus kunnen je hier ook goed bij helpen. Leer een gezond eetpatroon aan waarbij je niet meer eet dan je nodig hebt, krijg een steuntje in de rug en krijg snel antwoord op je vragen. Een Shakeplus coach vraag je aan via

Delen:

Plaats een reactie