SHAKEPLUS, DE MAALTIJDSHAKE
OP NATUURLIJKE BASIS

Meer info of bestellen? Klik hier

Hardlopen. Hoe vaak moet je dat doen? (deel 2)

0

Een paar dagen geleden hebben we het gehad over hardlopen en hoe je daar mee begint en wat een goede loopfrequentie is. Als je graag echt serieus veel wilt gaan hardlopen zijn er nog een aantal zaken waar je rekening mee moet houden om tot de beste resultaten te komen.

Als je meer dan 100 kilometer per week wilt gaan lopen is het aan te raden om 1 of 2 dagen te pakken waarop je 2 keer loopt. Het is namelijk belangrijk om iedere week ook een paar dagen wat rustiger aan te doen en als je 100 kilometer of meer wilt lopen zul je het op geen van de dagen rustig aan kunnen doen. Pak in dit geval dus een dag dat om twee keer te lopen.

Hoe meer je loopt, hoe meer dagen je twee keer zult moeten lopen. Probeer te voorkomen dat je meer dan 16 kilometer per sessie loopt. Als je dus 160 kilometer per week wilt lopen zul je minimaal 10 keer moeten gaan. Als je dagen twee keer gaat lopen, begin dan met een vrij rustige loop en bouw dat vervolgens uit. Twee keer per dag vol gas lopen is niet goed, probeer dit te voorkomen.

Als je bijna iedere dag twee keer wilt trainen is het verstandig om af en toe een andere workout te kiezen dan hardlopen. Er zijn lopers die 14 keer per week hardlopen, maar het kan voor jou prettiger zijn om een aantal keer te gaan crosstrainen of fitnessen. Maak voor je zelf dus de overweging of je alleen maar gaat lopen of dat je voor wat afwisseling zorgt.

Het blijkt dat wat afwisseling in je training zelfs voor betere resultaten kan zorgen dan alleen maar hardlopen. Wat is nou het maximaal aantal trainingen dat je kunt doen? Er zijn professionele lopers die 14 keer week hardlopen en daarnaast nog een keer of 3 krachttraining of plyometrische trainingen doen om explosieve kracht te vergroten. Als jij dat aan kunt, petje af!

Met deze informatie kunnen zowel beginnende lopers als ervaren hardlopers hun resultaten verbeteren. Heel veel succes!

Delen:

Plaats een reactie