SHAKEPLUS, DE MAALTIJDSHAKE
OP NATUURLIJKE BASIS

Meer info of bestellen? Klik hier

Hardlopen. Hoe vaak moet je dat doen? (deel 1)

0

Hardlopen is een prima manier om om aan je gezondheid en conditie te werken. Maar voordat je er mee gaat beginnen, hoe vaak moet je nou eigenlijk gaan hardlopen?

Hoe vaak je gaat hardlopen is een van de drie belangrijke zaken. De andere twee zijn hoe lang (of ver) je loopt en de intensiteit oftewel hoe hard je loopt. Om echt resultaat te boeken moet je een paar keer per week gaan hardlopen. Professionele hardlopers lopen wel 14 keer per week! Hoe vaak zou jij moeten lopen?

Het antwoord op die vraag verschilt per persoon. Om te bepalen hoeveel je minimaal en maximaal zou moeten hardlopen moeten we zaken als je doelen, ervaring met hardlopen en hoe druk je leven is in ogenschouw nemen. Als je eenmaal weet wat de grenzen zijn kun je een loopfrequentie kiezen die bij jouw behoeften en doelen past.

Wat is nou het minimum? Het is noodzakelijk voor een goede gezondheid om bijna dagelijks te bewegen. Het beste zou zijn om dagelijks te lopen. Mensen die dagelijks oefeningen doen leven gemiddeld langer en zijn slanker dan mensen die een paar keer per week trainen.

Dat wil overigens niet zeggen dat je iedere dag moet gaan hardlopen. Als je enige vooruitgang wilt boeken zul je minimaal 3 keer per week moeten hardlopen. Op de andere dagen kun je bijvoorbeeld gaan fitnessen of zwemmen. Als je vooruitgang wilt boeken kun je het beste de 3 keer hardlopen als volgt indelen. Een tempoloop, waarbij je dus snel loopt, maar niet sprint. Een snelheidsloop, waarmee je je snelheid verhoogt en een lange afstandsloop om uithoudingsvermogen te vergroten. Deze combinatie zorgt voor het beste resultaat.

De belangrijkste reden om maar 3 keer per week te trainen is de kans op blessures. Er zijn veel hardlopers die niet dagelijks kunnen hardlopen, omdat ze dan last van blessures krijgen. Heb jij daar ook last van? Pak dan 3-4 trainingen per week en doe op de andere dagen een crosstraining. Je zult zo ongeveer dezelfde resultaten krijgen als iemand die dagelijks loopt.

De frequentie voor enthousiaste hardlopers is zo’n 6-7 keer per week. Je neemt dan 1 dag per week rust als het nodig is. Alleen de meest serieuze lopers lopen meer dan 6-7 keer per week. Om dat voor elkaar te krijgen zul je dus langer moeten lopen of 2 keer per dag moeten gaan lopen. Dat is pittig, maar bij deze frequentie zul je echt goede resultaten boeken.

Als je een aantal keer per week wilt gaan hardlopen heb je hier voldoende aan. Binnenkort gaan we wat dieper op dit onderwerp in voor de mensen die het echt serieus willen aanpakken.

Delen:

Plaats een reactie