SHAKEPLUS, DE MAALTIJDSHAKE
OP NATUURLIJKE BASIS

Meer info of bestellen? Klik hier

Gezonde alternatieven voor Sinterklaas

0

Sinterklaas staat weer voor de deur en je kunt er niet omheen. Overal zie je pepernoten, banketstaven, chocoladeletters, gevuld speculaas en ander snoepgoed. Erg lekker allemaal, maar gezond is het allerminst. Deze producten bevatten veel suiker, vet en onnodige toevoegingen. Omdat genieten af en toe natuurlijk ook mag hebben we wat gezonde alternatieven voor Sinterklaas voor je. Zo kun je toch verantwoord genieten van deze lekkernijen.

Gezonde alternatieven voor Sinterklaas

Eerder hebben we al een recept laten zien voor gezondere kruidnootjes. Naast kruidnootjes zijn pepernoten natuurlijk ook geliefd. Hoe je die maakt laten we nu zien:

De ingrediënten:

  • 175gr speltmeel (amandelmeel kan ook)
  • 100gr honing of appelstroop
  • 1 theelepel wijnsteenbakpoeder
  • 1 theelepel anijszaad
  • 1 eetlepel speculaaskruiden
  • scheutje amandelmelk
  • mespuntje zeezout

De bereiding is erg eenvoudig. Je pakt een flinke kom en voegt alle ingrediënten toe. Roer alles goed door en kneed tot een stevig deeg. Als het deeg nog erg droog aanvoelt kun je nog een beetje amandelmelk toevoegen. Zet het een uurtje in de koelkast en het is klaar voor gebruik.

Om vervolgens pepernoten te maken bestuif je je aanrecht met wat bloem en rol je het deeg uit tot een plak van ongeveer een centimeter dik. Snijd er repen van en snijd die vervolgens tot je blokjes hebt. Van dit deeg kun je ook taai taai maken, dus als je leuke koekvormpjes hebt kun je die uit het deeg steken.

Leg de blokjes of figuurtjes op een bakpapiertje op de bakplaat en bak in 10 minuutjes gaar op 180 graden. Voor taai taai laat je ze 5 minuten langer in de oven. Even goed laten afkoelen en smullen maar! Let op: deze lekkernijen bevatten gezondere ingrediënten dan die je in de winkel koopt, maar dat wil niet zeggen dat je ze onbeperkt kunt nemen. Geniet er van, maar met mate.

Delen:

Plaats een reactie