SHAKEPLUS, DE MAALTIJDSHAKE
OP NATUURLIJKE BASIS

Meer info of bestellen? Klik hier

Emotie eten: zo los je het op

0

Je (her)kent het vast wel, bij jezelf, of je hoort het in je omgeving.
Emotie eten.

Eten vanwege emotionele redenen is één van de grootste dikmakers. Je eet niet omdat je honger hebt, maar omdat je trek hebt in eten, vaak ook de ongezonde producten, die je op dat moment blij maken.

Ons lichaam is geprogrammeerd om van bepaalde voedingsstoffen erg blij te worden.
Dit zijn voedingsstoffen die vet, zout en suiker bevatten en die snel worden opgenomen door het lichaam en de bloedsuikerspiegel snel doen laten stijgen. Hierop volgen weer de bekende bloedsuiker dips, ofwel ‘cravings’.
Als je je slecht voelt en producten gaat eten die voornamelijk vet, zout en suiker bevatten, voel je je tijdelijk euforisch. Alleen is dit een tijdelijk effect, want na verloop van tijd voel je je schuldig, slecht en dik.

Maar wat is het nou eigenlijk?

Het emotie eten is een ‘vluchtmechanisme’ van het lichaam. In plaats van het aanpakken van de oorzaak van je ontevreden emotie, zoek je troost in de vorm van ongezond eten. Overgewicht kan zich hierdoor ook ontwikkelen, welke ook weer een negatieve invloed heeft op je gemoed en de kans op emotie eten versterkt.

Een aantal veel voorkomende excuses van emotie eters

⁃ “Ik zal nooit zo aantrekkelijk worden als ik zou willen, dus waarom zou ik me inhouden met eten”
⁃ “Ik heb gisteren ook al ongezond gegeten, dus dan maakt het vandaag ook niet meer uit”
⁃ “Ik wil nu deze chocolade reep eten, want ik voel me gedeprimeerd. Morgen eet ik wel weer gezondere dingen”

Hoe herken je een emotionele eetbui?

Als je weet wanneer je uit emotie eet, dan kun je hier makkelijker mee omgaan en het ook gaan aanpakken.
Je kunt het op de volgende manieren herkennen:
⁃ Je zoekt excuses. Vaak zoek je naar ongezonde voeding als excuus als je een eetbui hebt.
⁃ Er zijn emotionele problemen. Een eetbui is een manier om met bepaalde negatieve emoties, verveling of angst om te gaan.
⁃ Eten zonder honger. Soms herken je emotie eten te laat, namelijk als je al even bezig bent met eten. Een bekend verschijnsel is door eten terwijl je al vol zit. Je eet zomaar ineens een zak chips leeg. De oorzaak is vaak psychisch. De patronen zijn er ingesleten waardoor er onnodig wordt gegeten. (Bron, De Hormoonfactor).
⁃ De honger zit niet in je buik. Je hebt een sterke behoefte aan een specifieke smaak in je mond. Waar bij een ‘normale’ honger je buik en maag knorren en voedsel verlangen, is bij emotie eten je mond die op zoek is naar lekkernijen.
⁃ Na afloop voel je je waardeloos. Je hebt spijt van de hoeveelheid eten die je naar binnen hebt gewerkt en je voelt je schuldig en vaak ook dik.

Het (h)erkennen van emotie eten is al een belangrijke stap in de juiste richting.

Toch komt er meer bij kijken en is er meer nodig om eraan te werken.
De oorzaak zal weggenomen moeten worden die de negatieve emotie veroorzaakt. Eet je bijvoorbeeld omdat jij het gevoel hebt dat het toch niet meer uitmaakt, omdat je te dik bent? Dan zal het gewicht aangepakt moeten gaan worden. Shakeplus kan je hierbij helpen. Kijk op Shakeplus naar onze shakes en het aangeboden programma.

Wat kan je aan emotie eten doen?

⁃ identificeer jouw reden tot emotie eten. Eet je omdat je verdrietig bent? Angst ervaart? Pak dit probleem dan bij de kern aan. Een coach kan je hierbij goed helpen.
⁃ Herken de signalen. Merk je dat je trek krijgt in chocolade? Dan weet je dat je emotioneel gaat eten. Laat je niet verleiden door deze gevoelens, maar ben ze de baas.
⁃ Als je weet waar je trek in krijgt bij negatieve emoties en gedachtes, bijvoorbeeld chocolade, koop dit dan ook niet. Wat niet in huis is, kan ook niet snel gepakt en gegeten worden.
⁃ Sla geen maaltijden over. Het Shakeplus programma kan je hiervoor goed volgen.
⁃ Ontwikkel alternatieven voor eten. Pak in plaats van chocolade eens een goed boek of verwen jezelf met een warm bad of douche.

Tip van coach Patricia
Herken jij jezelf in dit verhaal, aarzel dan niet om hulp te zoeken. Het is niet raar, je bent niet alleen en je staat er ook niet alleen voor. Maak emotie eten bespreekbaar en ga aan de slag met de kern ervan.
Heb jij nog geen Shakeplus coach, maar gebruik je wel Shakeplus? Vraag dan hier gratis coaching aan.

Gezonde Groet,
Coach Patricia Shakeplus

Delen:

Plaats een reactie