SHAKEPLUS, DE MAALTIJDSHAKE
OP NATUURLIJKE BASIS

Meer info of bestellen? Klik hier

De voordelen van rustig eten en goed kauwen

0

Tegenwoordig heeft bijna iedereen het druk. Werken, gezinsleven, sociaal leven, sporten en nog veel meer. Omdat we het zo druk hebben, nemen we ook minder tijd om te eten. Vaker snel iets tussendoor of onderweg en minder vaak rustig aan tafel van je maaltijd genieten.

Herkenbaar? Eet jij ook wel eens snel iets weg zonder dat je het eigenlijk doorhebt, omdat je druk bent met je telefoon of je in gedachte al bij je volgende afspraak zit? Wist je dat dit flinke gevolgen kan hebben voor je gezondheid, gewicht en energie?

Te snel eten en slecht kauwen leidt tot vetopslag

Als je te snel eet en niet goed kauwt, wordt je eten minder goed verteert en krijgen je hersenen minder snel een signaal dat je verzadigd bent. Zo eet je dus snel meer dan je nodig hebt en zul je eerder aankomen. Doordat je voedsel moeilijker verteerd wordt haal je minder voedingsstoffen uit je eten, waardoor je je minder energiek kan voelen. We hebben een aantal tips voor je om te zorgen dat je rustig eet en goed kauwt.

De voordelen van rustig eten en goed kauwen

Wat zijn dan dus de voordelen van rustig eten en goed kauwen? Je voedsel wordt beter verteerd. De enzymen in je mond beginnen dit proces alvast. Hoe fijner je je voedsel kauwt, hoe beter het verteerd kan worden. Zo haal je meer voedingsstoffen uit je eten en krijgen je hersenen ook sneller het signaal dat je voldoende hebt gegeten. Dit duurt zo’n 20 minuten en dat is ook de reden waarom je makkelijk teveel eet als je te snel eet.

Hoe kun je zorgen dat je rustiger gaat eten en beter kauwt? De eerste stap is je er bewust van worden en er de tijd voor nemen. Ga er rustig voor zitten, leg je telefoon even een half uurtje weg en laat de tv uit. Echt ongestoord eten? Zet je telefoon stil of op vliegtuigmodus, dan wordt je niet afgeleid. Snijd je eten in kleine stukjes, kauw rustig (o’n 40 keer per hap!) tot het eten echt fijn is en slik het dan pas door. Herhaal dit op je gemak tot je bord leeg is.

Wellicht valt je nu op dat je eten zo veel beter smaakt, dan wanneer je het naar binnen werkt tijdens het Whatsappen of Facebooken? Een half uurtje geen afleiding zorgt ook voor een rustmoment. We raden aan om ook je ontbijt en lunch op dezelfde manier te nuttigen. Zit je met familie, vrienden, collega’s aan tafel? Vraag ze eens om hun telefoons ook weg te leggen en praat gezellig met elkaar terwijl je rustig van je eten geniet.

De voordelen van rustig eten en goed kauwen op een rijtje:

  • Minder kans op overgewicht
  • Goed en vaak kauwen is goed voor tanden en tandvlees
  • Goed kauwen zorgt voor meer goede bacteriën in je darmen
  • Helpt tegen verstopping, opgeblazen gevoel en winderigheid
  • Zorgt voor meer enzymen die helpen bij de spijsvertering
  • Darmen kunnen meer voedingsstoffen uit je eten halen
  • Voorkomt dat je teveel eet
  • Goed kauwen geeft je maag een signaal dat er voedsel verteerd moet gaan worden

Zo zie je dat het absoluut de moeite waard is om er een gewoonte van te maken om rustig te kauwen en je tijd te nemen. Vind je het heel lastig? Bouw het dan rustig op, neem eerst een paar minuten meert dan anders en bouw dit op tot je echt rustig kunt genieten.

Opgeblazen gevoel na het eten

Eet jij altijd erg snel? Dan herken je vast het opgeblazen gevoel wel dat je een half uurtje na het eten krijgt. Dit geeft aan dat je teveel hebt gegeten. Het signaal dat je verzadigd bent duurt 20 minuten om je hersenen te bereiken. Als je sneller dan dat klaar bent met eten, kan het goed zijn dat je teveel eet. Dit merk je helaas pas achteraf en voelt ook nog eens erg ongemakkelijk.

Geniet in alle rust

Een goede tip om ook meteen de tijd die je neemt om te eten te verlengen, is heel vaak kauwen. Er wordt aangeraden om 40 keer te kauwen per hap. De kans dat je daar nu aan komt is niet zo groot. Tel maar eens hoe vaak je nu kauwt. Dit gaat waarschijnlijk alleen lukken als je je aandacht bij het eten hebt en niet allerlei afleidingen hebt.

Zorg daarom dat je comfortabel zit, op een rustige plek zonder teveel storende factoren om je heen. Kauw je eten tot het vloeibaar is en slik dan pas door. Zelfs op vloeibaar eten is het aan te raden om te kauwen, zodat je via je speeksel enzymen toevoegt die voor betere spijsvertering zorgen.

Hopelijk heb je veel aan deze tips en ga je ook meer tijd nemen om te genieten van je maaltijden. Succes!

Delen:

Plaats een reactie