SHAKEPLUS, DE MAALTIJDSHAKE
OP NATUURLIJKE BASIS

Meer info of bestellen? Klik hier

De gezondheidsvoordelen van kou

0

Bijna twee uur doorbrengen in een bak met 700 kilo aan ijsblokjes, de hoogste en koudste bergen ter wereld beklimmen in alleen een korte broek en een halve marathon rennen door de sneeuw op je blote voeten lijken onmogelijke opgaven. Maar Wim “The Iceman” Hof heeft het gepresteerd dankzij ademhalingsoefeningen en koud water training. En je zult het misschien niet geloven, maar jij kunt dit ook!

We laten je vandaag graag enkele gezondheidsvoordelen van kou zien, zoals een betere bloedsomloop, een sterker immuunsysteem en het kan zelfs helpen ziektes in de toekomst te voorkomen.

Het begint met goede ademhaling

Wim Hof kan met gemak 6 minuten zijn adem inhouden, terwijl hij ondergedompeld is in ijskoud water. Dit is voor iedereen mogelijk. Het begint allemaal met goed ademhalen. Door je ademhaling te trainen kun je langer je adem inhouden en contact maken met je hart, zenuwstelsel en immuunsysteem.

De Wim Hof ademhalingstraining

Je kunt deze training het best zittend of liggend doen, liefst met een lege maag.

Adem 25 keer zo diep mogelijk in en rustig weer uit. Zie dit als het “oprekken” van je longen. Zo krijg je meer zuurstof in je bloed. Dan neem je nog een keer diep adem en nadat je rustig hebt uitgeademd stop je met ademen. Zodra je de prikkel krijgt om weer te ademen neem je een teug lucht en houdt die zo lang als je kunt vast. Blijf ontspannen en voel de rust.

Het kan zijn dat je tijdens deze oefening een beetje licht in je hoofd wordt, dat is normaal. Na een aantal keer trainen zul je zien dat je alles langer kunt volhouden en meer energie krijgt.

De gezondheidsvoordelen van kou

Kou heeft voordelen voor de gezondheid. Je hoeft niet net als Wim in een ijskoud meer te duiken, koud douchen heeft bijvoorbeeld al de volgende voordelen:

1. Je activeert je vetverbranding.

2. Je doorbloeding wordt beter, omdat door de kou je bloedvaten vernauwen en het bloed beter wordt rondgepompt. Dit blijft doorgaan als je weer uit de kou bent.

3. Het geeft energie. Wel even wennen om ’s ochtends een ijskoude douche te nemen, maar het verschil in energie is enorm. Probeer het maar eens!

4. Als je regelmatig koud doucht, is je lichaam beter bestand tegen kou. Je zult het in de winter dan absoluut minder snel koud hebben.

5. Goed voor de huid. De betere doorbloeding helpt je huid strakker en gladder te worden.

Het vergt doorzettingsvermogen om de ademhalingsoefeningen en het koud douchen aan te leren, maar je zult je verbazen over de resultaten. We horen graag jouw ervaringen, dus laat een reactie achter als je het geprobeerd hebt. Succes!

Delen:

Plaats een reactie