SHAKEPLUS, DE MAALTIJDSHAKE
OP NATUURLIJKE BASIS

Meer info of bestellen? Klik hier

8 tips voor een betere stofwisseling

0

Om definitief een einde te maken aan overgewicht is het belangrijk dat jij je lichaam voldoende volwaardige energie (voeding) geeft om de stofwisseling actief te houden. De energiebehoefte die het lichaam nodig heeft in ruststand wordt ook wel de BMR, oftewel de basal metabolic rate genoemd. De BMR is samengesteld uit de activiteiten die jouw lichaam uitvoert in ruststand. (Dus als je helemaal niks doet). Wanneer je beweegt, gebruik je ook energie. Deze hoeveelheid energie moet je optellen bij de BMR, de basisbehoefte, om je totale energiebehoefte uit te rekenen.

Wanneer je minder energie binnenkrijgt dan dat je verbrandt, gaat je lichaam deze energie opzoeken in andere bronnen. Dit noemen we een negatieve energiebalans. Bij een positieve energiebalans heb je meer voeding tot je genomen dan je lichaam nodig had en zal je lichaam dit gaan opslaan als reserves, vaak in de vorm van vet. Om deze reserves actief te legen en te zorgen dat deze zich niet meer vullen mag je niet te weinig eten. Het bekende crash diëten.

Zo weinig energie tot je nemen zodat het lichaam niets anders kan dan aanspraak maken op de reserves. Helaas is dit ook een signaal voor het lichaam om de verbranding naar beneden te schroeven. Het lichaam denkt niet in Dik of Dun, maar in Dood of Leven. En bij Crashen denkt het lichaam: ¨HELP!! ik krijg zo weinig binnen dat ik bijna niet meer kan functioneren. Ik moet zodra dit kan weer EXTRA reserves aan gaan maken.¨

Dit wordt ook wel het JOJO effect genoemd. Herkenbaar? Je eet jezelf dus gezonder, fitter en slanker.

We geven je graag tips om je stofwisseling goed op peil te houden. Iemand met een snellere stofwisseling verbrandt meer calorieën, zelfs in rust, dan iemand met een trage stofwisseling. Je kunt dan dus meer eten zonder er ook van aan te komen. Klinkt fijn toch? Nou hebben er helaas maar weinig een snelle stofwisseling van nature, maar er zijn heel wat manieren om je stofwisseling te versnellen! We geven je hier 8 tips om dat voor elkaar te krijgen.

1. Doe krachttraining

Een stevige krachttraining zorgt ervoor dat je spieren, op een goede manier, beschadigd raken (spierpijn). Na deze training kost het je lichaam energie, dus calorieën, om deze schade te herstellen. Daarnaast activeert een flinke workout hormonen in je lichaam die zorgen voor herstel en vetverbranding.

2. Beweeg meer

Veel mensen hebben tegenwoordig een zittend beroep en bewegen daarom erg weinig, behalve de keren dat ze naar de sportschool gaan. Om je stofwisseling gedurende de dag hoger te houden kun je van alles doen. Pak de trap in plaats van de lift, stap eens een bushalte eerder uit en loop het laatste stuk, parkeer je auto een stukje van je bestemming of ga in je lunchpauze eens een stukje wandelen.

3. Eet gevarieerder

Natuurlijke voeding bevat een hoop vitaminen, mineralen en voedingsstoffen die zorgen voor een boost in je stofwisseling als je ze eet, waardoor je meer energie zult krijgen om iets actiefs te gaan doen.

Onderzoek leert dat Noord Amerikanen maar zo’n 20 verschillende soorten voedsel eten, maar een veel gezonder volk als bijvoorbeeld de bevolking van Okinawa eet wel 400 verschillende soorten. Geen toeval dat ze op Okinawa veel actiever zijn en gemiddeld een stuk ouder worden. Zorg dus voor variatie op je bord!

4. Zorg dat je niet te weinig calorieën en koolhydraten binnen krijgt

Als je graag wat vet kwijt wilt raken zul je waarschijnlijk letten op het aantal calorieën en koolhydraten dat je eet. Dat is prima, maar het doet wel iets met je stofwisseling. Je lichaam is namelijk erg slim en krijgt door dat je minder tot je neemt en zal dan je stofwisseling gaan verlagen om te zorgen dat je niet wegteert.

Dat wordt nog vervelender als je besluit je oude eetpatroon weer op te pakken. Je lichaam heeft dan nog een lagere stofwisseling, waardoor je sneller zult aankomen. Daarom komen mensen die een tijdelijk crash dieet volgen daarna altijd meer aan dan dat ze kwijt waren geraakt.

Zorg dat je het aantal calorieën en koolhydraten in de loop van de tijd langzaam verlaagt en neem zo een keer in de 10-12 dagen een zogenaamde re-feedavond. Op zulke dagen eet je wat meer dan normaal om je energie weer aan te vullen. Dit betekent natuurlijk niet dat je dan meteen 3 pizza’s moet gaan eten, hou het binnen de perken.

5. Las een re-feedavond in!

Bodybuilders weten al jaren dat een re-feedavond op het juiste moment kan voorkomen dat je stofwisseling een dip krijgt. Eet iedere week een maaltijd waarbij je even niet op de calorieën en koolhydraten let. Als je heel weinig vet hebt kun je zelfs nog ietsje vaker smokkelen zonder aan te komen! Hier lees je meer over de re-feedavond.

6. Las een pauze in

Heel soms is zelfs een re-feedavond niet genoeg om je stofwisseling weer een boost te geven. Dan is het tijd voor een pauze. Schakel dan 1 of 2 weken terug naar je normale eetpatroon. Je stofwisseling kan zich dan weer herstellen. Let op: een normaal eetpatroon houdt in dat je ongeveer 500 calorieën per dag extra eet, oftewel een extra maaltijd. Niet dat je dagelijks een lading fastfood erbij gaat eten.

7. Overdrijf niet met cardio training

Teveel cardio training in hetzelfde tempo kan leiden tot een verminderde stofwisseling, zeker bij een calorie-arm voedingspatroon. Het is aan te raden om over te stappen naar training met een hogere intensiteit, zoals sprinten, boksen of vechtsporttraining. Dergelijke training verbetert de stofwisseling én verbrandt vet.

8. Drink voldoende water

We hebben het belang van water al eens eerder uitgelegd. Ook voor je stofwisseling is het slecht als je te weinig water drinkt. Zorg dat je dagelijks zo’n 8 glazen water drinkt. Dat komt neer op een liter of 2. Naast dat het je stofwisseling op peil houdt, zorgt het ook voor meer energie en een frissere huid!

Delen:

Plaats een reactie