SHAKEPLUS, DE MAALTIJDSHAKE
OP NATUURLIJKE BASIS

Meer info of bestellen? Klik hier

6 afslankfouten die je niet moet maken

0

Op een goede manier afslanken kan best lastig zijn. Je hebt geen zin om calorieën te tellen, maar eet wel verstandig. Voor mannen (en vrouwen) die slank en gespierd willen zijn is het weer lastig om de juiste balans te vinden tussen vet verbranden en spieren bouwen. Er is veel informatie te vinden over afslanken, maar dat kan soms verwarrend zijn.

Maar je hoeft niet te wanhopen! Als je een goed eetpatroon hebt, voldoende traint en de volgende 6 afslankfouten vermijdt zul je prima resultaten behalen en afslanken.

1. Training en dieet zijn niet op elkaar aangepast

Een van de snelste manieren om je stofwisseling een plateau te laten bereiken is meteen helemaal los gaan in de sportschool terwijl je een eetpatroon hebt om af te slanken. Je lichaam gaat dan je stofwisseling verlagen omdat je niet genoeg voeding hebt om zulke arbeid te leveren. Een lagere stofwisseling zorgt ervoor dat je minder vet verbrandt en je vermoeid voelt.

De oplossing? Begin rustig met trainen en maak de trainingen langzaam aan zwaarder en langer naarmate je lichaam er aan gewend is geraakt.

2. Je verlaagt je koolhydraten tot nul

Koolhydraten hebben een belangrijke rol in de werking van je stofwisseling. Als je 2 weken lang te weinig koolhydraten binnen krijgt kan je stofwisseling wel 47% lager worden! Daarnaast krijg je een tekort aan glycogeen, waardoor je minder energie hebt om goed te trainen. 120-130 gram koolhydraten per dag is prima om je stofwisseling op peil te houden. Zorg dat je niet minder dan 50 gram per dag binnen krijgt.

Oplossing: twee dagen per week minder koolhydraten nemen, maar nooit minder dan 50 gram. Dat is het beste voor vetverbranding en afslanken. Vermijdt crash diëten!

3. Geen refeed dagen

Als je op een koolhydraat arm dieet zit, hoe minder leptine je in je lichaam hebt. Leptine heeft als belangrijkste taak om jou te vertellen hoeveel energie er is opgeslagen. Te weinig leptine resulteert in een lichaam dat de stofwisseling verlaagt om energie te besparen.

Oplossing: las een “refeed” dag in. Een dag dat je maaltijden met weinig vet, maar veel koolhydraten neemt om je leptine weer op niveau te krijgen en daarmee je stofwisseling. Hoe slanker je bent, hoe vaker je een refeed dag nodig hebt.

4. Te weinig variatie in je voeding

Elk soort voedsel bevat voedingsstoffen die andere voedingsmiddelen niet bevatten. Als je bijvoorbeeld alleen maar kip eet zul je bepaalde tekorten krijgen.

Oplossing: zorg dat je voldoende eet van de volgende voedingsmiddelen. Kip, rundvlees, vis, granen, groente, fruit en zaden.

5. Je krijgt te weinig calcium binnen

Tijdens het afslanken neem je vaak maaltijden met veel eiwitten en weinig vet en koolhydraten. Als je dat langere tijd doet kun je een tekort aan calcium krijgen. Calcium is nodig voor het behoud van sterke botten.

Oplossing: neem calciumrijke voeding of neem een supplement met vitamine D3 voor betere opname van calcium.

6. Trainen met te kleine gewichten

De gedachtegang bij mensen is vaak: zware gewichten om spieren te bouwen, kleine gewichten om vet te verbranden. Dit klopt echter niet, want als je weinig calorieën binnenkrijgt zal je lichaam geen prioriteit maken van spieren behouden.

Oplossing: blijf zware gewichten gebruiken. Het beste resultaat krijg je als je gewichten gebruikt van ongeveer 75-85% van het gewicht dat je 1 keer kunt optillen.

Hopelijk heb je wat aan deze tips en we horen graag of ze hebben geholpen met afslanken!

Delen:

Plaats een reactie