SHAKEPLUS, DE MAALTIJDSHAKE
OP NATUURLIJKE BASIS

Meer info of bestellen? Klik hier

5 tips voor betere training met gewichten

0

Ben jij regelmatig in de sportschool te vinden en werk jij hard om gespierder te worden? Dan zijn deze tips voor betere training met gewichten absoluut iets voor jou! Met deze tips zul je namelijk sneller en betere resultaten boeken en daarbij de kans op blessures verminderen.

Wat gaat er vaak fout bij training met gewichten?

We hebben het allemaal wel eens gezien. Iemand die in de sportschool met veel te grote gewichten staat te trainen. Het is meer het gewicht omhoog slingeren en weer laten vallen dan een correct uitgevoerde beweging. Je boekt betere resultaten door een iets minder groot gewicht te pakken en de juiste techniek te gebruiken. Hier volgen de tips.

1. Besteed aandacht aan excentrische training

Wat is excentrische training? Als je bijvoorbeeld een bicep curl doet, breng je het gewicht omhoog en laat het dan weer naar beneden komen. Die neerwaartse beweging noemen we excentrische of negatieve training.

Als er met te grote gewichten wordt getraind zien we vaak dat de opwaartse beweging te snel gaat en de neerwaartse beweging verwaarloosd wordt. Juist door de beweging goed uit te voeren behaal je betere resultaten. Breng het gewicht rustig omhoog en rustig weer naar beneden.

2. Pauzeer tijdens de oefening

Voor veilige training met gewichten is het belangrijk om aan het begin en het eind van de beweging een seconde te pauzeren. Hou het gewicht dus even een seconde stil als je boven en beneden bent. Zo heb je meer controle en maak je je gewrichten sterker en stabieler en kun je later grotere gewichten aan.

3. Train je zwakkere kant extra

Bij sommige mensen zit er een flink verschil in kracht tussen de twee armen of benen. Als je beide armen of benen tegelijk traint merk je dat niet zo, maar probeer maar eens om ze apart te trainen. Merk je een verschil in kracht en omvang van de spieren? Train dat je zwakkere kant ook apart. Je kunt dan later veiliger en zwaarder trainen.

4. Doe full body workouts

Plan behalve training van individuele spieren ook pittige full body workouts in voor betere stabiliteit, krachtige spieren van tot tot teen en vetverbranding.

5. Rek en strek voor betere resultaten

Je spieren zitten met pezen verbonden aan je botten. Als die pezen vast zitten en niet soepel zijn kun je je spieren minder zwaar belasten en dus minder uit je workout halen. Goed rekken en strekken zorgt dus dat je betere resultaten boekt en het helpt ook nog eens blessures voorkomen.

Gebruik deze tips bij jouw training met gewichten en je zult absoluut betere resultaten boeken. Veel succes!

Delen:

Plaats een reactie